
Dni Języka Polskiego 2025
Jak tradycja szkolna nakazuje, w okolicy Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego panie polonistki zapraszają do językowego świętowania. Tegoroczny Tydzień Języka Polskiego był czasem aktywności na różnych polach.
Poniżej relacja ze wszystkich wydarzeń.
25 lutego odbył się w naszej szkole wykład Pani prof. Ewy Kołodziejek na temat zmian w ortografii polskiej, które wejdą na stałe od 2026 r. Prelekcja została skierowana do klas trzecich, które na swojej maturze zmierzą się ze zmianami. Nasza prelegentka uspokoiła nas jednak, że samych zmian jest jedenaście, mają też swoje uzasadnienie, co mogliśmy usłyszeć w czasie spotkania. Wyszliśmy w przeświadczeniu, że j. polski ceni sobie użyteczność i funkcjonalność.
Spośród klas drugich reprezentacje klasowe wzięły udział w warsztatach literackich, w trakcie których grupy stanęły w szranki konkursowe, układając najlepszy wiersz na podobieństwo samego Mickiewicza i Kochanowskiego. Zabawa była ubogacona symbolami wylosowanymi za pomocą kostek story cubes.
Ogłaszamy zwycięskie grupy:
I miejsce kl. 2B
II miejsce kl. 2F
III miejsce kl. 2G
Serdecznie gratulujemy!
Jak co roku w ramach Tygodnia Języka Polskiego odbył się Turniej Wiedzy o Języku Polskim. Tym razem do wspólnej zabawy zostali zaproszeni także nauczyciele, którzy poradzili sobie z zadaniami naprawdę świetnie.
I miejsce i tytuły Mistrzyń Języka Polskiego 2025 r. otrzymują ex aequo Zuzanna Kubińska z kl. 3e i Dominika Kleszcz z kl. 3b
II miejsce i tytuły Wicemistrzyń otrzymują ex aequo Wiktoria Baranowska z kl. 3a i Antonina Rybarczyk z kl. 3b
III miejsce I tytuł Drugiej Wicemistrzyni otrzymuje Julia Sikora z kl. 1c
Ponieważ w tym roku do konkursu przystąpili również Nauczyciele, pragniemy poinformować o zwycięzcach. Wśród nich znaleźli się:
p. Julita Hildebrandt-Stankiewicz – I miejsce
p. Aldona Lemiesiewicz – II miejsce
p. Renata Golimowska – III miejsce
Hol szkolny ozdobiła zaś gazetka, która przedstawiały zwycięskie projekty w ramach konkursu na kolaż Czesława Miłosza oraz listy do noblisty.
26 lutego członkowie Koła Miłośników Historii Języka Polskiego UAM poprowadzili warsztaty, w trakcie których uczniowie kilku klas pierwszych przenieśli się w czasie do średniowiecznego skryptorium.
Jak wynika z powyższej relacji, Tydzień Języka Polskiego okazał się niezwykle twórczy. Liczymy na to, że tydzień polonistycznych aktywności zachęci wszystkich do uważności językowej oraz dbałości o dobro języka polskiego.
W tym roku uczniowie zostali także zaproszeni do wspólnej zabawy z chyba najbardziej znanym fragmentem powieści “Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. A że rok 2024 ma Gobrowiczowski patronat, efektem naszych działań będzie krótki audiobook z delikatnie przerobioną lekcją profesora Bladaczki.
Nie ulega wątpliwości, że ciekawość drugiego człowieka potrafi zaprowadzić w najróżniejsze meandry szkolnych wspomnień. Zapytaliśmy nauczycieli: którą lekturę pamiętają najlepiej, a którą najgorzej? Treści odpowiedzi prezentowaliśmy na szkolnym fanpage’u i po reakcjach wiemy, że ta lektura cieszyła się dużym powodzeniem.
Hol szkolny ozdobiła zaś gazetka, która przedstawiała najpopularniejsze słowa młodzieżowe, z drugiej zaś te, których używają dorośli. Połączenie żargonu młodych z oficjalną polszczyzną to kolejny krok polonistek do poznawania języka polskiego jako żywego i fascynującego zbioru najróżniejszych wyrazów.
29 lutego członkowie Koła Miłośników Historii Języka Polskiego UAM poprowadzili warsztaty, w trakcie których uczniowie kilku klas pierwszych przenieśli się w czasie do średniowiecznego skryptorium.
Dnia 1 marca 2024 r. w naszej szkole odbyła się pierwsza międzyklasowa debata oksfordzka. Uczniowie debatowali nad tezą:
„Media społecznościowe bardziej wpływają na kształtowanie języka współczesnej młodzieży, niż przestarzałe lektury szkolne”. Stronę propozycji reprezentowali uczniowie z klasy 1F, zaś opozycji – 1G. Społeczność XV LO była świadkiem niezwykle emocjonującej, dynamicznej i merytorycznej dyskusji, podczas której padały ciekawe argumenty i kontrargumenty. Finalnie wygrała strona propozycji – gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
W czasie Tygodnia Języka Polskiego na wszystkich szkolnych drzwiach pojawiły się myśli pochodzące ze społecznej kampanii Rady Języka Polskiego „Ty mówisz – ja czuję. Dobre słowo – lepszy świat”. Miały one na celu zwrócenie uwagi na jakość komunikacji publicznej i prywatnej oraz uzmysłowić społeczności szkolnej, że język, którego używamy, tworzy świat, w jakim żyjemy, że patrzymy na rzeczywistość przez pryzmat słów, że wszystko, co wokół nas, jest opisane, nazwane. Chcieliśmy też pokazać, jak język wpływa na relacje między ludźmi i jak niefortunnie dobranym słowem można zranić drugiego człowieka
Jak wynika z powyższej relacji, Dni Języka Polskiego okazały się niezwykle twórcze. Czy to oznacza, że zapominamy i j. polskim do kolejnych obchodów? Oczywiście, że nie! Liczymy na to, że tydzień polonistycznych aktywności zachęci wszystkich do uważności językowej oraz dbałości o dobro języka polskiego.